Rotterdam werkt aan Europa’s grootste groene waterstoffabriek

BP, Nouryon (het voormalige AkzoNobel Specialty Chemicals) en Havenbedrijf Rotterdam willen in Rotterdam de grootste fabriek van ‘groene waterstof’ van Europa bouwen.

De BP-raffinaderij wil dat waterstof gaan gebruiken voor de ontzwaveling van de in de Rotterdamse haven geproduceerde brandstoffen, zoals benzine en diesel. Dat zou de uitstoot van CO2 met naar schatting 350.000 kubieke meter per jaar verminderen in vergelijking met waterstof uit aardgas, dat daar nu nog voor wordt gebruikt. Dat is ongeveer een zesde van de totale CO2-uitstoot van de raffinaderij.

Haalbaarheid
De drie hebben een intentieovereenkomst ondertekend om de haalbaarheid te onderzoeken van een elektrolyse-installatie met een vermogen van 250 megawatt voor de productie van maximaal 45.000 ton waterstof per jaar met hernieuwbare energie. Daarmee zou het de grootste in Europa worden.

Ze willen geen indicatie geven van de benodigde investering. Maar volgens een recent onderzoek van Enpuls (onderdeel van de Enexis), TNO en DNV GL, bedragen de ‘systeemkosten’ van een elektrolyse-installatie op dit moment zo’n 1.400 euro per Kilowatt. Deze dalen de komende tien jaar vermoedelijk richting de duizend euro per Kilowatt. Daarmee zou de investering in de Rotterdamse installatie dus rond de 250 miljoen euro komen te liggen.

Definitieve beslissing
De partners willen in 2022 een definitieve investeringsbeslissing over het project nemen. Topman Allard Castelein noemt het project ‘een belangrijke onderscheidende factor voor de industrie in het havengebied’. Havenbedrijf Rotterdam zorgt voor de lokale infrastructuur als het project doorgaat en ziet dat als aanjager van de hubfunctie voor groene waterstof in het gebied.

Het is al het derde elektrolyser-project van Nouryon in Nederland. Het bedrijf onderzoekt in de Groningse Eemshaven de haalbaarheid van een installatie van twintig Megawatt en samen met Tata Steel een fabriek van honderd Megawatt in IJmuiden. Het Havenbedrijf onderzoekt verder de mogelijkheden om in totaal voor twee Gigawatt aan elektrolyse-capaciteit te ontwikkelen. Daarmee zou de havenindustrie grotendeels CO2-neutraal kunnen opereren.

Redacteur: John Versleijen
Debatteer 10 oktober mee over de toekomst van de haven in de Patronage. Registreer nu!

morenews

KLM gaat straks biokerosine tanken in haven van Delfzijl

Het Nederlandse handelsbedrijf SkyNRG gaat met partners in de haven van Delfzijl de eerste fabriek in Europa bouwen voor de productie van synthetische kerosine. Vanaf 2022 moet de fabriek, geraamde bouwkosten 250 miljoen euro, jaarlijks 100.000 ton aan groene vliegtuigbrandstof opleveren. Het gros (75.000 ton) van die productie gaat rechtstreeks voor tien jaar naar de… Lees verder ›

Plannen in Hamburg voor ’s werelds grootste waterstoffabriek

In de haven van Hamburg moet de grootste waterstoffabriek ter wereld verrijzen. Dat meldt de Hamburgse senator van Economie Michael Westhagemann aan het Duitse persbureau DPA. Gesprekken met belanghebbenden zouden al in een vergevorderd stadium zijn. Het gaat om een fabriek waarin een installatie voor waterstofelektrolyse moet komen te staan met een vermogen van 100… Lees verder ›

Haven Amsterdam wil met Tata Steel waterstoffabriek bouwen

Havenbedrijf Amsterdam, Nouryon (voorheen AkzoNobel Specialty Chemicals) en staalbedrijf Tata Steel bundelen de krachten om een waterstoffabriek in het Noordzeekanaalgebied van de grond te krijgen. Het initiatief is onderdeel van de energietransitie in het havengebied, waarbij bijvoorbeeld door waterstof te combineren met emissies uit staalproductie nieuwe grondstoffen kunnen worden gemaakt. Het maakt verder Tata Steel… Lees verder ›