KLM gaat straks biokerosine tanken in haven van Delfzijl

Het Nederlandse handelsbedrijf SkyNRG gaat met partners in de haven van Delfzijl de eerste fabriek in Europa bouwen voor de productie van synthetische kerosine.

Vanaf 2022 moet de fabriek, geraamde bouwkosten 250 miljoen euro, jaarlijks 100.000 ton aan groene vliegtuigbrandstof opleveren. Het gros (75.000 ton) van die productie gaat rechtstreeks voor tien jaar naar de KLM, dat zegt daarmee 2% van de jaarlijkse brandstofconsumptie te kunnen afdekken. Het gaat daarbij om zo’n duizend intercontinentale vluchten per jaar van Schiphol naar Rio de Janeiro en terug. Nu ligt het percentage tussen de o,0% en 0,1% en moet de KLM de biokerosine per schip laten aanvoeren uit de VS.

Investering
SkyNRG, dat voor een kwart in handen is van de KLM, werkt voor de kerosinefabriek nauw samen met energieleverancier SHV Energy, luchthavenbedrijf Schiphol en Groningen Seaports. SHV, KLM en Schiphol tekenen ook voor de initiële investering van 10 miljoen euro in een bouwstudie.

De fabriek produceert biokerosine op basis van plantaardige restoliën zoals frituurvet. Die worden met groene waterstof verwerkt tot synthetische kerosine. De groene brandstof moet volgens SkyNRG voor een CO2-reductie van 85% zorgen vergeleken met de gangbare kerosine en moet aanzienlijk minder fijnstofuitstoot (-90%) opleveren. Bij het productieproces ontstaat propaan als restproduct, dat wordt afgenomen door SHV Energy.

Waterstofhub
De kerosinefabriek past volgens Groningen Seaports in de strategie om van Delfzijl de waterstofhub van Europa te maken. Bedrijven en overheden in Noord-Nederland willen de komende 12 jaar 2,8 miljard euro investeren in emissievrije waterstof. ‘De komst van SkyNRG versterkt onder meer onze positie als waterstofhub en energieregio in Europa.’ Bovendien verwacht het havenbedrijf een substantiële groei van logistieke bewegingen, aldus haar directeur Cas König.

Redacteur: Kim van Dijk / John Versleijen
Debatteer 10 oktober mee over de toekomst van de haven in de Patronage. Registreer nu!

Meer nieuws

Rotterdam werkt aan Europa’s grootste groene waterstoffabriek

BP, Nouryon (het voormalige AkzoNobel Specialty Chemicals) en Havenbedrijf Rotterdam willen in Rotterdam de grootste fabriek van ‘groene waterstof’ van Europa bouwen. De BP-raffinaderij wil dat waterstof gaan gebruiken voor de ontzwaveling van de in de Rotterdamse haven geproduceerde brandstoffen, zoals benzine en diesel. Dat zou de uitstoot van CO2 met naar schatting 350.000 kubieke… Lees verder ›

Plannen in Hamburg voor ’s werelds grootste waterstoffabriek

In de haven van Hamburg moet de grootste waterstoffabriek ter wereld verrijzen. Dat meldt de Hamburgse senator van Economie Michael Westhagemann aan het Duitse persbureau DPA. Gesprekken met belanghebbenden zouden al in een vergevorderd stadium zijn. Het gaat om een fabriek waarin een installatie voor waterstofelektrolyse moet komen te staan met een vermogen van 100… Lees verder ›

Haven Amsterdam wil met Tata Steel waterstoffabriek bouwen

Havenbedrijf Amsterdam, Nouryon (voorheen AkzoNobel Specialty Chemicals) en staalbedrijf Tata Steel bundelen de krachten om een waterstoffabriek in het Noordzeekanaalgebied van de grond te krijgen. Het initiatief is onderdeel van de energietransitie in het havengebied, waarbij bijvoorbeeld door waterstof te combineren met emissies uit staalproductie nieuwe grondstoffen kunnen worden gemaakt. Het maakt verder Tata Steel… Lees verder ›