Chat with us, powered by LiveChat

Geen ‘fresh lanes’ ferryterminals bij Brexit

Er komen geen ‘fresh lanes’ op de terreinen van ferryterminals om bij een Brexit vervoerders van groente, fruit en andere tijdkritische goederen voorrang te verlenen op de veerboot naar het VK.

Daar is op deze terreinen ‘simpelweg geen ruimte voor’, zegt Elmer de Bruin, coördinator van het internationale team van Transport en Logistiek Nederland (TLN). Wel zijn de terminals in gesprek met wegvervoerders om ook bij een ‘no deal’-Brexit chaos op terminals en de wegen daar naartoe te voorkomen.

Fresh lanes, een snelle afhandeling van versvervoerders die zich goed hebben voorbereid op de Britse uittreding – hoe die ook uitpakt – werden bepleit door de wegvervoerbranche. Maar de infrastructuur van terminals is te krap bemeten om versvervoerders straks vrij baan te geven.

Verkeersmanagement
TLN, Evofenedex en onder meer ook Deltalinqs, het Havenbedrijf Rotterdam, de gemeente IJmuiden en Rijkswaterstaat werken samen aan een plan voor verkeersmanagement. Zo willen ze op 29 maart, officieel nog de datum waarop het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie treedt, het vrachtvervoer op het Nederlandse wegennet in goede banen te leiden. Dat plan moet uiterlijk op 25 maart op tafel liggen.

In Nieuwsblad Transport van deze week zet De Bruin uiteen hoe het staat met de voorbereiding van het wegtransport op Brexit. Nog steeds gokken veel vervoerders er op dat de Britse uittreding met een sisser afloopt. Hij dringt er bij de branche op aan daar vooral niet van uit te gaan.

Heeft u te maken met de Brexit? Kom dan ook naar de Sessie Brexit op 27 februari 2019 in Venlo en leer alles over de verschillende scenario’s.

Meer nieuws

KLM gaat straks biokerosine tanken in haven van Delfzijl

Het Nederlandse handelsbedrijf SkyNRG gaat met partners in de haven van Delfzijl de eerste fabriek in Europa bouwen voor de productie van synthetische kerosine. Vanaf 2022 moet de fabriek, geraamde bouwkosten 250 miljoen euro, jaarlijks 100.000 ton aan groene vliegtuigbrandstof opleveren. Het gros (75.000 ton) van die productie gaat rechtstreeks voor tien jaar naar de… Lees verder ›

Rotterdam werkt aan Europa’s grootste groene waterstoffabriek

BP, Nouryon (het voormalige AkzoNobel Specialty Chemicals) en Havenbedrijf Rotterdam willen in Rotterdam de grootste fabriek van ‘groene waterstof’ van Europa bouwen. De BP-raffinaderij wil dat waterstof gaan gebruiken voor de ontzwaveling van de in de Rotterdamse haven geproduceerde brandstoffen, zoals benzine en diesel. Dat zou de uitstoot van CO2 met naar schatting 350.000 kubieke… Lees verder ›

Plannen in Hamburg voor ’s werelds grootste waterstoffabriek

In de haven van Hamburg moet de grootste waterstoffabriek ter wereld verrijzen. Dat meldt de Hamburgse senator van Economie Michael Westhagemann aan het Duitse persbureau DPA. Gesprekken met belanghebbenden zouden al in een vergevorderd stadium zijn. Het gaat om een fabriek waarin een installatie voor waterstofelektrolyse moet komen te staan met een vermogen van 100… Lees verder ›