Belgische douane vindt niet genoeg personeel voor Brexit

De Belgische douane heeft niet genoeg kandidaten om al zijn vacatures te vullen. Van de 141 plekken is begin januari ongeveer de helft gevuld. De verwachting is dat op het moment van de Brexit eind maart, er 105 nieuwe personeelsleden aan de slag zijn gegaan.

Dat schrijft het Belgische blad Knack. Het ministerie van Financiën erkent de problemen met de werving. Maar houdt vol dat op 29 maart 2019, als de Brexit van kracht wordt, alle plekken zijn gevuld. Desnoods worden personeelsleden van andere afdelingen doorgeschoven, aldus een woordvoerder tegen het Belgische blad. Een mededeling die stuit op verzet vanuit de vakbondshoek.

Te weinig

Vorig jaar meldde de toenmalig minister van Financiën Johan van Overtveldt dat er 141 extra arbeidskrachten nodig waren voor de Brexit. Volgens sommigen binnen het ministerie zijn dat er te weinig. Dit zouden er minstens driehonderd moeten zijn voor een zachte Brexit, zoals in het onlangs gesloten akkoord tussen het VK en de EU, en vierhonderd voor een harde variant.

Ook in Nederland is de douane volop bezig om personeel te werven. De verwachting is dat het werk fors toeneemt zodra de Britten uit de EU zijn vertrokken, ongeacht op welke manier. In oktober werd duidelijk dat de Nederlandse overheidsdienst negenhonderd nieuwe medewerkers nodig heeft.
Lees ook: 900 extra douanebeambten wegens brexit

morenews

KLM gaat straks biokerosine tanken in haven van Delfzijl

Het Nederlandse handelsbedrijf SkyNRG gaat met partners in de haven van Delfzijl de eerste fabriek in Europa bouwen voor de productie van synthetische kerosine. Vanaf 2022 moet de fabriek, geraamde bouwkosten 250 miljoen euro, jaarlijks 100.000 ton aan groene vliegtuigbrandstof opleveren. Het gros (75.000 ton) van die productie gaat rechtstreeks voor tien jaar naar de… Lees verder ›

Rotterdam werkt aan Europa’s grootste groene waterstoffabriek

BP, Nouryon (het voormalige AkzoNobel Specialty Chemicals) en Havenbedrijf Rotterdam willen in Rotterdam de grootste fabriek van ‘groene waterstof’ van Europa bouwen. De BP-raffinaderij wil dat waterstof gaan gebruiken voor de ontzwaveling van de in de Rotterdamse haven geproduceerde brandstoffen, zoals benzine en diesel. Dat zou de uitstoot van CO2 met naar schatting 350.000 kubieke… Lees verder ›

Plannen in Hamburg voor ’s werelds grootste waterstoffabriek

In de haven van Hamburg moet de grootste waterstoffabriek ter wereld verrijzen. Dat meldt de Hamburgse senator van Economie Michael Westhagemann aan het Duitse persbureau DPA. Gesprekken met belanghebbenden zouden al in een vergevorderd stadium zijn. Het gaat om een fabriek waarin een installatie voor waterstofelektrolyse moet komen te staan met een vermogen van 100… Lees verder ›