2019: het jaar van Brexit

Zoveel is zeker: saai wordt dit jaar niet. De Brexit blijft een bron van vermaak, en van zorg. Al zou het allemaal best nog eens met een sisser af kunnen lopen. 

Een voorspelling voor het nieuwe jaar durven we wel aan: zeker de eerste maanden zullen in het teken staan van de Brexit. Daar is al zoveel over gezegd en geschreven, dat een nieuwe bespiegeling er niet veel meer aan kan toevoegen. Behalve deze misschien: doemscenario’s, zoal brancheorganisaties die nogal eens schetsen, hebben de prettige neiging zelden uit te komen. Vrijwel altijd wordt de soep beduidend minder heet gegeten dan zij wordt opgediend.

Of dat met de Britse Alleingang ook zo zal zijn, valt gezien de politieke chaos in het Verenigd Koninkrijk onmogelijk te voorspellen. Maar toch lijkt het moeilijk voorstelbaar dat Brexiteers van de harde lijn de gevolgen van een no deal-vertrek uit de Europese Unie op hun conto durven te nemen. Want die liegen er niet om. Volgens het zwartste scenario zou de Britse economie een geweldige optater krijgen met een krimp van 8,5% en een implosie van de huizenmarkt met prijsdalingen tot 33%.

Vechtjas May

Ook de onvermoeibare vechtjas en prime minister Theresa May gokt erop dat het gezond verstand het uiteindelijk zal winnen van politiek opportunisme en een onrealistisch terugverlangen naar de tijd waarin Britannia over de golven heerste. In de loop van januari zullen we waarschijnlijk weten hoe die bal gaat rollen, als de hele zaak tenminste niet alsnog wordt uitgesteld. Want zelfs dat is nog een mogelijkheid. Een Brexit-watcher als Ko Colijn, politicoloog en hoogleraar internationale betrekkingen, is er bijvoorbeeld van overtuigd dat er nieuwe verkiezingen komen en dat de Brexit zo lang mogelijk wordt uitgesteld.

De Nederlandse havens zullen opgelucht ademhalen als Colijn gelijk krijgt. Groot-Brittannië is binnen Europa de belangrijkste maritieme bestemming. Dagelijks gaan er tientallen ferry’s, coasters, feeders, containerschepen en wat al niet meer heen en weer tussen Nederlandse en Britse havens. Met dank aan de zegeningen van de vrije Europese markt.

Het invoeren van een echte grens, met alle douaneformaliteiten van dien, tussen het VK en de rest van Europa zou daar een forse rem op zetten. En dat de Brexit, in welke vorm dan ook, een tijdlang voor chaos in de havens zal zorgen, lijkt een zekerheidje. Maar de ervaring leert ook dat op een gegeven moment de wal het schip keert en dat de situatie na verloop van tijd normaliseert.

Heeft u te maken met de Brexit? Kom dan ook naar de Sessie Brexit op 27 februari 2019 in Venlo en leer alles over de verschillende scenario’s.

Meer nieuws

KLM gaat straks biokerosine tanken in haven van Delfzijl

Het Nederlandse handelsbedrijf SkyNRG gaat met partners in de haven van Delfzijl de eerste fabriek in Europa bouwen voor de productie van synthetische kerosine. Vanaf 2022 moet de fabriek, geraamde bouwkosten 250 miljoen euro, jaarlijks 100.000 ton aan groene vliegtuigbrandstof opleveren. Het gros (75.000 ton) van die productie gaat rechtstreeks voor tien jaar naar de… Lees verder ›

Rotterdam werkt aan Europa’s grootste groene waterstoffabriek

BP, Nouryon (het voormalige AkzoNobel Specialty Chemicals) en Havenbedrijf Rotterdam willen in Rotterdam de grootste fabriek van ‘groene waterstof’ van Europa bouwen. De BP-raffinaderij wil dat waterstof gaan gebruiken voor de ontzwaveling van de in de Rotterdamse haven geproduceerde brandstoffen, zoals benzine en diesel. Dat zou de uitstoot van CO2 met naar schatting 350.000 kubieke… Lees verder ›

Plannen in Hamburg voor ’s werelds grootste waterstoffabriek

In de haven van Hamburg moet de grootste waterstoffabriek ter wereld verrijzen. Dat meldt de Hamburgse senator van Economie Michael Westhagemann aan het Duitse persbureau DPA. Gesprekken met belanghebbenden zouden al in een vergevorderd stadium zijn. Het gaat om een fabriek waarin een installatie voor waterstofelektrolyse moet komen te staan met een vermogen van 100… Lees verder ›