‘Containercongestie is luxeprobleem’

‘De containercongestie is een luxeprobleem voor de Rotterdamse haven.’ Dat vindt Juliën de Jong, Senior Vice President Ocean Freight bij DB Schenker. ‘De congestie betekent dat we meer lading hebben dan we op momenten aankunnen. Dat is beter dan dat de kades leeg staan doordat er te weinig lading is. We moeten alleen wel zorgen dat we de containerstromen beter managen.’

Daarover wordt inmiddels volop overlegd onder leiding van Havenbedrijf Rotterdam, aldus De Jong. Hij is namens FENEX, waarvan hij bestuurslid is, voorzitter van een van de drie werkgroepen van dat congestieoverleg: die gaat over handshake agreements: de afspraken tussen partijen in de keten. De Jong is op 12 december een van de deelnemers aan het Havendebat Rotterdam, waar de containercongestie een van de onderwerpen is.

Pijnpunten
‘Eerst hebben we ervoor gezorgd dat we allemaal dezelfde taal spreken en identieke definities gebruiken. Nu gaan we data delen en meten waar de echte oorzaken en pijnpunten zitten: in het achterland, op de terminal of in het bargevervoer? Zonder met vingers naar elkaar te wijzen.’“We moeten het probleem met z’n allen oplossen. Nu wijst iedereen een andere schakel in de keten aan. Als we op basis van data de feiten boven water hebben, weten we straks precies waar het probleem zit en kunnen we ook gericht aan de oplossing werken. In het eerste kwartaal van 2019 hebben we het dashboard daarvoor klaar.’

Ventiel
‘Als je kijkt naar de totale capaciteit en het totale aanbod, dan past het precies. Alleen komen de containers met pieken en dalen binnen; dáár zit het probleem.’ De Jong gaat verder: ‘Een oplossing zou kunnen zijn dat je het ventiel leeg laat lopen op de terminals en een deel van de lading meteen doorzet naar elders in de haven of in het achterland. Daar kijkt het Havenbedrijf momenteel naar. Tegelijkertijd moeten we kijken of we de pieken en dalen kunnen afschaven, zodat het aanbod qua tijd beter verdeeld wordt.’

Juliën de Jong is 12 december een van de deelnemers aan het Havendebat Rotterdam. Hier gaan stakeholders uit de havengemeenschap en het achterland met elkaar in debat over ontwikkelingen in de Rotterdamse haven. Het debat staat net als vorig jaar onder leiding van BNR-presentator Rens de Jong. 

Inschrijven Programma

Auteur: Martin Dekker

morenews

KLM gaat straks biokerosine tanken in haven van Delfzijl

Het Nederlandse handelsbedrijf SkyNRG gaat met partners in de haven van Delfzijl de eerste fabriek in Europa bouwen voor de productie van synthetische kerosine. Vanaf 2022 moet de fabriek, geraamde bouwkosten 250 miljoen euro, jaarlijks 100.000 ton aan groene vliegtuigbrandstof opleveren. Het gros (75.000 ton) van die productie gaat rechtstreeks voor tien jaar naar de… Lees verder ›

Rotterdam werkt aan Europa’s grootste groene waterstoffabriek

BP, Nouryon (het voormalige AkzoNobel Specialty Chemicals) en Havenbedrijf Rotterdam willen in Rotterdam de grootste fabriek van ‘groene waterstof’ van Europa bouwen. De BP-raffinaderij wil dat waterstof gaan gebruiken voor de ontzwaveling van de in de Rotterdamse haven geproduceerde brandstoffen, zoals benzine en diesel. Dat zou de uitstoot van CO2 met naar schatting 350.000 kubieke… Lees verder ›

Plannen in Hamburg voor ’s werelds grootste waterstoffabriek

In de haven van Hamburg moet de grootste waterstoffabriek ter wereld verrijzen. Dat meldt de Hamburgse senator van Economie Michael Westhagemann aan het Duitse persbureau DPA. Gesprekken met belanghebbenden zouden al in een vergevorderd stadium zijn. Het gaat om een fabriek waarin een installatie voor waterstofelektrolyse moet komen te staan met een vermogen van 100… Lees verder ›