Chat with us, powered by LiveChat

Het gaat goed met de Rotterdamse haven. Klinkende groeicijfers konden worden overlegd tijdens de presentatie van de eerste halfjaarcijfers. Maar die groei brengt ook uitdagingen met zich mee. Zo lijkt de congestie een structureel probleem te worden en is de groei niet in alle segmenten even stevig. Op 7 december 2017 vond het Havendebat Rotterdam plaats. Hier ging de Rotterdamse havengemeenschap in debat over deze actuele onderwerpen.

Video replay

Congestie

De congestie heeft vele oorzaken. Door de jaren heen wisselen deze oorzaken elkaar als estafette af: beperkte ruimte en capaciteit van terminals, bouwwerkzaamheden van Maasvlakte 2, schaalvergroting, nieuwe kranen, automatisering, het inregelen van nieuwe terminals, het ontbreken van de interne baan en ga zo maar door. Vooral de binnenvaart is kind van de rekening. Schippers moeten soms dagen wachten op hun lading. Tijdens het havendebat benaderden we deze kwestie vanuit elk perspectief en zochten we naar oplossingen.

Breakbulk

Het tweede onderwerp dat aan bod kwam is breakbulk. De haven heeft de ambitie om uit te groeien tot dé breakbulkhaven van Europa, maar moet daarvoor de concurrentie aangaan met de zuiderburen. Wat kan de haven doen om deze overslag te laten groeien? Is er teveel focus op containers? Hoe maken we van Rotterdam breakbulkhaven nummer 1?

Constructief debat

Het havendebat stond ook dit jaar weer onder leiding van BNR-presentator Rens de Jong. Scherp en met flair leidde hij het debat, zoekend naar een oplossing. Aan het debat namen ruim 200 professionals van rederijen, terminals, barge-operators en vervoerders deel.

Video replay